„Завесата все още е желязна“. Трагичната история на полет 4Х-АКС в международен и български контекст

Автори

  • Ваня Михайлова Исторически факултет, Софийски университет "Св. Климент Охридски"

DOI :

https://doi.org/10.60053/GSU.IF.1.102.274-334

Ключови думи :

4X-AKC, самолетна катастрофа в Израел, Ел Ал, Международен наказателен съд, Студена война, българо-израелски отношения, МОССАД, Стенли Хинкс, Ройвен Налл, Нир Барух, Шабтай Розен, Нисим Меворах, Констелейшън

Резюме

Изследването е посветено на израелския самолет, който на 27 юли 1955 г. е обстрелван от два български изтребителя над българското въздушно пространство. Основната цел на автора е да представи фактите и обстоятелствата, свързани с трагичния полет на 4X-AKC, и да разгледа причините за трагичното събитие, международната реакция и начина, по който то е използвано за пропагандни цели както срещу България, така и срещу Източния блок и СССР. Анализирани са митовете и предположенията относно самолетната катастрофа, които са резултат от неясните аспекти за причините, поради които израелският самолет е навлязъл на българска територия, и обстоятелствата, наложили свалянето му. Специално внимание е отделено на влиянието на инцидента върху отношенията между България и Израел като основни страни в този особен случай и техните дипломатически преговори, за да бъде решен въпросът за изплащането на определени компенсации на семействата на жертвите. Разгледано е и участието на международни институции като ООН и Международния съд в опита за решаване на проблема с вината и дължимото обезщетение.

Описвайки международната ситуация по отношение на противопоставянето и военното съперничество и конкуренция между представителите на Източния и Западния блок точно по времето, когато се случи инцидентът с полета на 4X-AKC, Ваня Михайлова стига до извода, че основната причина е специфичната атмосфера на недоверие и взаимно подозрение. Смъртта на 58 цивилни пътници доказва, че преговорите по време на Женевската конференция през 1955 г. са били пример за „студено разведряване“ в контекста на горещата конфронтация и „завесата все още е била от желязо“.

Използвани източници

Мирчева, Хр. История на международните отношения в най-ново време. Книга първа. София, Софи-Р, 2002, с. 578.

Гаджев, Др., Барух, Н. Полет 4Х-АКС. 27 юли 1955. София, Труд, 2003.

Огнянов, Л. Дипломация на съвременна България. Шумен, Епископ Константин Преславски, 2006, с. 119.

Груев, М. Външната политика на Народна република България и Студената война. - В: НРБ от началото до края. Под общата ред. на Ив. Знеполски. София, Снела, 2011, с. 232.

Недялков, Д. Българската авиация през Студената война. София, Военно издател­ство, 2001, с. 197 - 199; История на българската военна авиация. София, Военно издател­ство, 2012, с. 369. В първата книга са допуснати някои сериозни неточности. Отбелязано е, че инцидентът с израелския самолет става през 1956 г., объркан е моделът на български­ те самолети-изтребители, като вместо „МиГ-15" е написано „МиГ15-бис" и е посочено, че катастрофата се случва в региона на Югоизточна, вместо Югозападна България.

Григорова, И. Българо-френските отношения по време на президентството на ген. Дьо Гол (1958 - 1969 г.). София, Албатрос, 2009, с. 111.

Меламед, В. Рейс 402 остана в зоната на здрача.// Криле, 1991, № 12, с. 24.

Статията е публикувана в две отделни издания с малки разлики в съдържанието. — Цаков, Цв. Въздушните погроми: интриги и истини. Български милитер МиГ-ове отново сразиха израелски цивил Констелейшън. // Аерофанатик, № 2, 11 май 1992; № 3, 22 май 1992; Трагедията „Констелейшън“ 38 години по-късно. Бог никого не спасява насила. // Поглед, № 41, 11 окт. 1993; № 42, 18 окт. 1993.

Ковачев, П. 58 евреи гинат над Рупите. 2 наши изтребителя МиГ-15 свалят изра­елски пътнически самолет през 1955 г. // 24 часа, XIII, № 6 (4441), 7 ян. 2004; Версии за свалянето на израелския пътнически самолет над Рупите през 1955 г.: От „заради агент на Мосад“ до „заради царчето“. // 24 часа, XIII, № 7 (4442), 8 ян. 2004; Михайлов, Б. Полет 4Х-АКС. Как България е осъдена да плаща по $8,292 за загиналите пътници на сва­лен от комунистите самолет, [online], [viewed 17 March 2015, 16:25]. http://www.bg-voice.com/articles/view/polet_4h-aks/2116/; Гергушева, П. Една трагедия в небето на България 59 години по-късно. [online], [viewed 17 March 2015, 16:27]. http://btvnovinite.bg/gallery/bulgaria/obshtestvo/edna-tragediya-v-nebeto-na-balgariya-59-godini-po-kasno.html; Лазаро­ва, Б. Израелски пътнически самолет свален у нас през 1955 г. [online], [viewed 17 March 2015, 16:30]. http://dariknews.bg/view_article.php?article_id=l 53286; България свалила израелски самолет заради контрабанда на сребро? [online], [viewed 17 March 2015, 16:32]. http://dariknews.bg/view_article.php?article_id=224572

Shachor-Landau, Ch. The Judgment of the International Court of Justice in the Aerial Incident Case between Israel and Bulgaria. - Archives des Volkerrechts, 8, Bd. 3. H. (Marz 1960), p. 277 - 290; MacChesney, Br. Case Concerning the Aerial Incident of July 27th 1955 (Is­rael v. Bulgaria), Preliminary Objections. // The American Journal o f International Law, 1959, Vol. 53, No 4, p. 923 - 937; Aerial Incident of July 27, 1955: Israel v. Bulgaria. // Duke Law Journal, 1960, Vol. 9, No 2, p. 240 - 251.

Авторът благодари на Алексей Кальонски за оказаната помощ при превода на голя­ма част от тези документи, написани на френски език.

Това заглавие е заимствано от последното съобщение, изпратено от пилотите на самолета, което е получено няколко пъти от ръководството на въздушното движение в Атина около 5 часа и 37 минути сутринта. - Memorial submitted by the government of the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland. - International Court of Justice. Pleadings, oral arguments, documents. Aerial incident of 27 July 1955 (Israel v. Bulgaria; United States of America v. Bulgaria; United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland v. Bulgaria, p. 338. [online], [viewed 17 March 2015, 13:45]. PDF, 1,16 MB. http ://www. icj-cij .org/docket/files/37/9141.pdf?PHPSES SID=4dabb1£3718c9bc33f7aa7e4253f702d

Самолетът прелетява над Трън и оттам по маршрута Радомир - Станке Димитров - Благоевград - Петрич, като изминава общо 200 км на българска територия.

ДВИА, ф. 1, οπ. 1, а. е. 808, л. 120. Доклад на министъра на народната отбрана ар­мейски генерал Петър Панчевски относно състоянието на противовъздушната отбрана на страната; ЦЦА, ф. 1 Б, оп. 6, а. е. 2629, л. 18. Доклад на министъра на народната отбрана армейски генерал Петър Панчевски относно състоянието на противовъздушната отбрана на страната.

ДВИА, ф. 1422, on. 1, а. е. 101, л. 163. Aux Autorites frontalieres Helleniques et Bulgares.

ЦЦА, КМФ 12, M.A.E. Archives Diplomatiques, EU-Europe 1949 — 1955. Bulgarie, vol. 44. Politique exterieure. Affaires de l’avion Israelien abattu. 28 Juillet - 2 Decembre 1955, p. 12.

Mircheva, Hr. Istoria na mezhdunarodnite otnoshenia v nay-novo vreme. Kniga parva. Sofia, Sofi-R, 2002, s. 578.

Gadzhev, Dr., Baruh, N. Polet 4H-AKS. 27 yuli 1955. Sofia, Trud, 2003.

Ognyanov, L. Diplomatsia na savremenna Bulgaria. Shumen, Episkop Konstantin Preslavski, 2006, s. 119.

Gruev, M. Vanshnata politika na Narodna republika Bulgaria i Studenata voyna. - V: NRB ot nachaloto do kraya. Pod obshtata red. na Iv. Znepolski. Sofia, Snela, 2011, s. 232.

Nedyalkov, D. Balgarskata aviatsia prez Studenata voyna. Sofia, Voenno izdatel­stvo, 2001, s. 197 - 199; Istoria na balgarskata voenna aviatsia. Sofia, Voenno izdatel­stvo, 2012, s. 369. V parvata kniga sa dopusnati nyakoi seriozni netochnosti. Otbelyazano e, che intsidentat s izraelskia samolet stava prez 1956 g., obarkan e modelat na balgarski­ te samoleti-iztrebiteli, kato vmesto „MiG-15" e napisano „MiG15-bis" i e posocheno, che katastrofata se sluchva v regiona na Yugoiztochna, vmesto Yugozapadna Bulgaria.

Grigorova, I. Balgaro-frenskite otnoshenia po vreme na prezidentstvoto na gen. Dyo Gol (1958 - 1969 g.). Sofia, Albatros, 2009, s. 111.

Melamed, V. Reys 402 ostana v zonata na zdracha.// Krile, 1991, № 12, s. 24.

Statiyata e publikuvana v dve otdelni izdania s malki razliki v sadarzhanieto. — Tsakov, Tsv. Vazdushnite pogromi: intrigi i istini. Balgarski militer MiG-ove otnovo sraziha izraelski tsivil Konsteleyshan. // Aerofanatik, № 2, 11 may 1992; № 3, 22 may 1992; Tragediyata „Konsteleyshan“ 38 godini po-kasno. Bog nikogo ne spasyava nasila. // Pogled, № 41, 11 okt. 1993; № 42, 18 okt. 1993.

Kovachev, P. 58 evrei ginat nad Rupite. 2 nashi iztrebitelya MiG-15 svalyat izra­elski patnicheski samolet prez 1955 g. // 24 chasa, XIII, № 6 (4441), 7 yan. 2004; Versii za svalyaneto na izraelskia patnicheski samolet nad Rupite prez 1955 g.: Ot „zaradi agent na Mosad“ do „zaradi tsarcheto“. // 24 chasa, XIII, № 7 (4442), 8 yan. 2004; Mihaylov, B. Polet 4H-AKS. Kak Bulgaria e osadena da plashta po $8,292 za zaginalite patnitsi na sva­len ot komunistite samolet, [online], [viewed 17 March 2015, 16:25]. http://www.bg-voice.com/articles/view/polet_4h-aks/2116/; Gergusheva, P. Edna tragedia v nebeto na Bulgaria 59 godini po-kasno. [online], [viewed 17 March 2015, 16:27]. http://btvnovinite.bg/gallery/bulgaria/obshtestvo/edna-tragediya-v-nebeto-na-balgariya-59-godini-po-kasno.html; Lazaro­va, B. Izraelski patnicheski samolet svalen u nas prez 1955 g. [online], [viewed 17 March 2015, 16:30]. http://dariknews.bg/view_article.php?article_id=l 53286; Bulgaria svalila izraelski samolet zaradi kontrabanda na srebro? [online], [viewed 17 March 2015, 16:32]. http://dariknews.bg/view_article.php?article_id=224572

Shachor-Landau, Ch. The Judgment of the International Court of Justice in the Aerial Incident Case between Israel and Bulgaria. - Archives des Volkerrechts, 8, Bd. 3. H. (Marz 1960), p. 277 - 290; MacChesney, Br. Case Concerning the Aerial Incident of July 27th 1955 (Is­rael v. Bulgaria), Preliminary Objections. // The American Journal o f International Law, 1959, Vol. 53, No 4, p. 923 - 937; Aerial Incident of July 27, 1955: Israel v. Bulgaria. // Duke Law Journal, 1960, Vol. 9, No 2, p. 240 - 251.

Avtorat blagodari na Aleksey Kalyonski za okazanata pomosht pri prevoda na golya­ma chast ot tezi dokumenti, napisani na frenski ezik.

Tova zaglavie e zaimstvano ot poslednoto saobshtenie, izprateno ot pilotite na samoleta, koeto e polucheno nyakolko pati ot rakovodstvoto na vazdushnoto dvizhenie v Atina okolo 5 chasa i 37 minuti sutrinta. - Memorial submitted by the government of the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland. - International Court of Justice. Pleadings, oral arguments, documents. Aerial incident of 27 July 1955 (Israel v. Bulgaria; United States of America v. Bulgaria; United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland v. Bulgaria, p. 338. [online], [viewed 17 March 2015, 13:45]. PDF, 1,16 MB. http ://www. icj-cij .org/docket/files/37/9141.pdf?PHPSES SID=4dabb1£3718c9bc33f7aa7e4253f702d

Samoletat preletyava nad Tran i ottam po marshruta Radomir - Stanke Dimitrov - Blagoevgrad - Petrich, kato izminava obshto 200 km na balgarska teritoria.

DVIA, f. 1, οπ. 1, a. e. 808, l. 120. Doklad na ministara na narodnata otbrana ar­meyski general Petar Panchevski otnosno sastoyanieto na protivovazdushnata otbrana na stranata; TsTsA, f. 1 B, op. 6, a. e. 2629, l. 18. Doklad na ministara na narodnata otbrana armeyski general Petar Panchevski otnosno sastoyanieto na protivovazdushnata otbrana na stranata.

DVIA, f. 1422, on. 1, a. e. 101, l. 163. Aux Autorites frontalieres Helleniques et Bulgares.

TsTsA, KMF 12, M.A.E. Archives Diplomatiques, EU-Europe 1949 — 1955. Bulgarie, vol. 44. Politique exterieure. Affaires de l’avion Israelien abattu. 28 Juillet - 2 Decembre 1955, p. 12.

Файлове за сваляне

Публикуван

21.12.2017

Как да цитирате

Михайлова, В. (2017). „Завесата все още е желязна“. Трагичната история на полет 4Х-АКС в международен и български контекст. ГСУ-ИФ, 102(1), 274–334. https://doi.org/10.60053/GSU.IF.1.102.274-334