Изпращане на ръкописи

Изберете Вход или Регистрация за да можете да изпратите ръкопис.

Контролен списък за подготовка на подаване на ръкопис

Като част от процеса на изпращане, авторите са длъжни да проверят дали е спазено ръководството за автори с посочени по-долу точки, а ръкописът може да бъде върнат на авторите, които не спазват указанията в него.
  • Ръкописът не е публикуван другаде, нито е предоставен за публикуване в друго издание.
  • Представеният файл е във формат LibreOffice (.odt), Microsoft Word (.docx) или Rich Text Format (.rtf).
  • Посочени са URL адреси на препратките, където е приложимо. URL адресите може да бъдат съкратени с услуга за съкращаване на линкове.
  • Текстът е с единични интервали; използва се 12-пунктов шрифт; използва се удебеляване и курсив, а не подчертаване (с изключение при URL адресите); всички илюстрации, фигури и таблици са поставени в текста на съответните места, а не в края на статията.
  • Текстът отговаря на стилистичните и библиографските изисквания, посочени в Насоките към авторите.

Ръководство за авторите

Редакционната колегия препоръчва на авторите да прочетат следните указания, преди да изпратят ръкопис за публикуване в списанието.

Авторите първо трябва да изберат Вход или Регистрация, за да могат да изпратят ръкопис.  

Настоящите Указания са разработени в съответствие с желанието на списанието да представя в максимална степен публикуваните текстове в международни наукометрични бази. Указанията са подготвени в съответствие със стандарт ISO 690:2021(Е), Information and documentation — Guidelines for bibliographic references and citations to information resources. 

Контролен списък за подготовка на ръкопис за подаване  

Когато влизат в онлайн системата, за да изпратят ръкопис чрез платформата OJS, авторите трябва първо да се уверят, че са спазени всички посочени по-долу изисквания. Материали, които не отговарят на тези указания, няма да бъдат приети за рецензиране или публикуване.

  • Ръкописът не е публикуван по-рано и не се разглежда за публикуване от друго списание.
  • Авторът не е разчитал на помощта на призрачно авторство, подарено авторство и гост-авторство.
  • Предоставеният файл е във формат Microsoft Word (.docx), Rich Text Format (.rtf), или LibreOffice (.odt).
  • Текстът е с единични интервали, използва се 12-пунктов шрифт, използва се удебеляване и курсив, а не подчертаване (с изключение при URL адресите); всички илюстрации, фигури и таблици са поставени в текста на съответните места, а не в края на статията, те също така трябва да се предоставят като отделни файлове в OJS системата.
  • Текстът отговаря на стилистичните и библиографските изисквания, посочени в Насоките към авторите.
  • При подаване на ръкописа за публикуване, авторът се съгласява с Политиката за авторските права и лицензите на Годишника.

Всички ръкописи, подадени до ГСУ-ИФ, първо се оценяват от Редакционната колегия и само ако отговарят на предварителните изисквания, биват изпратени за двойно-сляпо рецензиране.

Технически изисквания

Редакционната колегия на списанието насърчава авторите да подават за публикуване статии и изследвания с оригинални идеи, разработки и нови изследователски хипотези, както и дискусии, кратки научни доклади и рецензии. Не са желателни подробни презентации на добре известни теоретични положения, концепции или дефиниции, свободно достъпни от други източници.

Език: Годишникът на СУ „Св. Климент Охридски” - Исторически факултет приема за публикуване материали на български и английски език. Качеството на ръкописа е решаващият фактор в процеса на първоначална оценка; само статии с високо езиково качество ще бъдат приемани за рецензиране и публикуване. Редакционната колегия насърчава авторите да използват национални или международни коректорски услуги на този етап. Ако даден ръкопис не отговаря на езиковите изисквания при повторно подаване, той вече няма да бъде разглеждан от Редакционната колегия на списанието.

 Форматиране: Статии се приемат и одобряват за публикуване по реда, определен в „ПРАВИЛА за приемане и отпечатване на ръкописите в Годишника на Софийския университет "Св. Климент Охридски", приети от Академичния съвет на Софийския университет „Св. Кл. Охридски” на 19 декември 2018 г. (Протокол №5/19.12.2018 г.), така също и съобразно решенията на Редакционната колегия на Годишника за всеки нов том.

Ръкописът трябва да бъде форматиран в стандартна текстообработваща програма като напр. Microsoft Word. Приложенията (графики, таблици, илюстрации, и др.) трябва да са годни за обработка с гореспоменатия софтуер. Файловете на ръкописите трябва да бъдат подадени във формат .docx или .rtf, трябва да се използва 12-пунктов Times New Roman шрифт. За да се улесни процесът на публикуване, на авторите се препоръчва да използват само най-основно форматиране, напр. по-скоро да използват курсив, удебелен шрифт и различни размери на шрифта. Препоръчва се избягване на използването на специални стилове или раздели в подадените за публикуване ръкописи. Препоръчва се използването на стандартни мерни единици от Международната система единици (SI) на латиница.

Авторите също така се умоляват да качват всички фигури, илюстрации и таблици отделно от текста, като посочват позицията им във файла. Препоръчително е те да бъдат изпратени във формат .jpg с качество за печат.

Заглавната страница трябва да включва заглавието на статията, собственото и фамилното име на автора(ите), техния служебен/институционален адрес, техния академичен имейл адрес и техния ORCID профил. Авторът трябва да предостави резюме на български и английски език и пет до седем ключови думи на двата езика. Ако авторът не знае български език, редакторът на раздела или друго отговорно лице трябва да преведе безплатно резюмето и всяка друга необходима информация.

Структура: За да се гарантира последователността на текста, се препоръчва ръкописът да бъде структуриран в следния ред: увод, методи на изследване, резултати, дискусия, заключение, благодарности /ако има такива/, литература. За обема на ръкописа няма зададени ограничения. .

Библиография и бележки под линия: Ръкописите, изпратени до ГСУ-ИФ, се оценяват въз основа на техния академичен принос; следователно всички автори трябва да предоставят подробна информация за научните методи, които са използвали, източниците, които са консултирали, и данните, които са събрали. Не е желателно цитирането на литература, която не е подходяща за предложената тема, изброяването на литература, която не е спомената в текста, или използването на прекомерно самоцитиране.

Библиографията трябва да се състои от източници, свързани с темата, подредени по азбучен ред без допълнителни интервали, като се използват стандартни библиографски конвенции и съкращения. За статии, написани на български език, източниците на кирилица трябва да бъдат изброени първо, следвани от тези на латиница и всички източници на други азбуки (напр. гръцки, арабски). Трябва да се предостави транслитерирана латинска версия за всички източници, на които оригиналът не е на латиница. Обратно, за статии, написани на английски, източниците на латиница трябва да бъдат изброени първи, последвани от тези на кирилица и други азбуки, като за тези източници се предоставя транслитерирана латинска версия.

Цитираните автори и произведения, както и други коментари към текста, трябва да са обозначени последователно в цялата статия, с номерирани бележки под линия на съответната страница. Цифрата на бележката под линия в текста винаги се поставя преди знаците точка, запетая, точка и запетая, двоеточие, тире и след знаците въпросителен знак, удивителен знак, кавички.

Библиографското описание на цитираните източници следва стандарта, използван досега в ГСУ-ИФ, актуализиран в съответствие с международния стандарт BDS ISO 690:2021.

Кратък наръчник по цитирането (PDF)

Подаване на ръкописи за публикуване

Ръкописите трябва да бъдат изпратени онлайн. Авторите трябва първо да изберат Вход или Регистрация, за да подадат ръкопис за публикуване. Минималната информация, която авторът трябва да предостави в своя профил, е неговата академична афилиация, академичен имейл адрес и ORCID профил

Ако даден автор не може да използва системата OJS, той/тя може вместо това да изпрати своя ръкопис на имейл адреса на списанието. Това означава, че авторът автоматично е делегирал правата за обработка на своя ръкопис на техническия сътрудник. В този случай техническият сътрудник е длъжен да осигури анонимността на ръкописа и да се свърже с главния редактор.

ORCID: Всеки автор е длъжен да има личен профил в  ORCID, а също така е добре да има такъв и в напр. ResearcherID/WoS, Scopus и др. Тези профили са необходими, за да могат авторите да представят своята работа и материали пред международната академична общност. Личният ORCID номер ще бъде показан на заглавната страница на статията.

Всички файлове (ръкописи, изображения, таблици и т.н.) трябва да бъдат качени в системата два пъти – веднъж с цялата изисквана по-горе информация (като име, афилиация и информация за контакт) и втора, анонимизирана версия (в която цялата информация, която би могла да разкрие самоличността на автора(ите) на статията, е премахната). Това е от съществено значение, за да се осигури двойно-сляпата рецензия и коректността на процеса на рецензиране. Авторът трябва да се стреми да качва изображения с възможно най-високо качество, за да улесни публикуването.

ГСУ-ИФ разглежда само ръкописи, които са били подадени за публикуване само тук. С изпращането на ръкопис в Годишника авторът изрично декларира, че текстът не е публикуван или представен за публикуване в друго списание. С изпращането на ръкопис авторът се съгласява да спазва изискванията и етичните принципи, заложени в Публикационната етика на списанието и Етичния кодекс на СУ "Св. Климент Охридски". Нарушаването на тези принципи ще се счита за отказ от бъдещо сътрудничество между автора и Годишника.

Обработка на ръкописите

Първоначална оценка: При изпращане на ръкописа в онлайн системата на Годишника, главният редактор, с помощта на подходящ редактор на раздел, ще направи първоначална оценка на статията, за да определи дали е подходяща за преглед. Например, изпратен ръкопис, който не отговаря на темата на Годишника, не е в съответствие с етичните принципи или не е форматиран в съответствие с указанията, ще бъде отхвърлен, без да преминава през процес на анонимен преглед. Авторът ще бъде своевременно информиран за решението на Редакционната колегия.

 

Проверка на оригиналността: Преди изпращане за рецензия, ръкописите се проверяват за оригиналност от StrikePlagiarism, за да се предотврати академично и професионално плагиатство. Това гарантира, че приетите за публикуване статии отговарят на възможно най-високите стандарти публикационна етика. Годишникът си запазва правото да не публикува статия, ако се установи, че има повече от 20% сходство.

Рецензиране: След като предходните стъпки са изпълнени успешно, ръкописът се възлага на рецензенти. Процесът на рецензиране заедно с първоначалната оценка, може да отнеме до три месеца, но в зависимост от ръкописа може да е необходимо и допълнително време.

Авторът получава рецензиите чрез системата OJS, придружени от автоматично имейл известие, изпратено до неговия академичен имейл адрес, което показва, че е направена актуализация на ръкописа. След това авторът има две седмици, за да направи необходимите корекции въз основа на рецензиите. Ако авторът не може да спази този срок, той трябва да уведоми Редакционната колегия по имейл.

След успешно завършване на процеса на рецензиране, ръкописите се изпращат за редактиране и, ако е необходимо, корекции. След това изданието на Годишника се подготвя за предпечат. Като следваща стъпка, ГСУ-ИФ се качва дигитално на сайта на списанието и се предава в Университетско издателство „Св. Климент Охридски” за печат.

Ако някой от рецензентите направи препоръки по ръкописа и отговорният редактор се съгласи с тях, авторът на ръкописа е длъжен да направи съответните корекции. В случай на несъгласие с предложените корекции, авторът може да оттегли ръкописа си.

Като алтернатива, отговорният редактор може да направи предложения за подобряване на ръкописа в съответствие с препоръките. В случай на несъгласие между рецензента и отговорния редактор, главният редактор трябва да организира повторна рецензия. Процесът завършва с обсъждане на финалната рецензия от Редакционната колегия, която взема окончателното решение за публикуване или отхвърляне на ръкописа. В случай на конфликт на интереси, моля, вижте съответния раздел от Етиката на публикуване.

Ако рецензентите заключат, че ръкописът е напълно неподходящ за публикуване и отговорният редактор се съгласи с тази оценка, Редакционната колегия взима решение материалът да бъде отхвърлен. Ако главният редактор не е съгласен с това решение, той/тя може да назначи допълнителни рецензенти. Рецензенти могат да бъдат всички членове на Редакционната колегия, чиято научна специализация е в съответствие с проблематиката на  ръкописа.

Ако един от рецензентите посочи, че ръкописът е подходящ за публикуване след нанасяне на известни корекции, главният редактор може да публикува материала, при условие че задължението на автора да коригира текста си е изпълнено успешно.

Авторът си запазва правото да откаже публикуване или да следва направените препоръки и е длъжен да попълни и изпрати молба за оттегляне на ръкопис, ако реши да упражни това право. Ако авторът се съгласи да направи необходимите корекции в рамките на определения за това срок, отговорният редактор трябва да изпрати отново ръкописа на рецензентите. Тези последващи оценки биват взети предвид от Редакционната колегия, когато решава дали да публикува ръкописа или не. Ако ръкописът бъде отхвърлен, той ще бъде съхраняван за период от пет години.

Ако авторът декларира писмено оттеглянето на своя ръкопис, всички получени данни ще бъдат премахнати от архивите на списанието.

---

По време на етапите преди публикуването може да се правят коментари от редактора(ите), така че настоятелно се препоръчва авторът да проверява редовно своята електронна поща. Преди да приключи процесът на рецензиране, авторът има право да поиска текстът да бъде оттеглен. За повече информация относно процеса на рецензиране, моля, вижте Политиката за рецензирането.

Сроковете за изпълнение на посочените по-горе етапи се определят от редакционно-издателската дейност в рамките на тримесечен период, за да може да се спази периодичността на списанието. Ръкописите ще бъдат публикувани според етапите на подаване, рецензиране, решение за публикуване и техническа подготовка за публикуване в списанието. През тези три месеца авторът ще бъде информиран за процесите, свързани с неговия/нейния ръкопис.

Материалите, публикувани в ГСУ-ИФ, могат да се разделят на следните категории:

Статии и студии

Публикуват се статии и студии с оригинални идеи, разработки и нови факти, както и дискусии, кратки научни съобщения, рецензии на български или на английски език. Тематиката може да обхваща различни периоди от историята на света, на България и Балканите, така също разнообразни по тип проблеми от социалната, политическата и културната история. Материалите могат да бъдат посветени на различни въпроси от архивистиката, културната антропология, археологията, нерешени казуси в гранични изследователски полета между история и етнология, история  и георграфия, философия, езикознание, история и музейно дело, документалистиката и др. Приемат се методически разработки, свързани в нови методи на преподаване по история, етнология, археология, музеология.

Дебюти

Редакционната колегия на ГСУ-ИФ насърчава изпращането на материали от млади изследователи, главно докторанти и постдокторанти, обучаващи се в Историческия факултет, които представят доказано новаторски тези и идеи, и които са преминали процедурата по рецензиране. Възможно е материалите да са част от подготвяната или защитена докторска дисертация.

Отзиви

Списанието приема отзиви по повод излезли материали в научния печат, засягащи сферите на история, етнология и културна антропология, археология, архивистика и документалистика, методика на обучението по история. Насърчават се отзиви върху материали, излезли не по-рано от 2020 г. Отзивите могат също да бъдат на български или на английски език, при спазване на изискванията за оформление на публикациите.

---

Редакционната колегия се придържа към изискванията на Общия регламент за защита на данните на ЕС (GDPR). Повече информация можете да намерите в Декларацията за поверителност. Ако дадена статия бъде отхвърлена, всички електронно изпратени документи ще бъдат премахнати от онлайн системата, докато всички съществуващи документи на хартиен носител ще бъдат премахнати от регистрите на издателя и унищожени след период от пет години. Ако авторът изпрати попълнена и подписана молба за оттегляне на ръкопис, неговите данни ще бъдат незабавно изтрити.

Роли на сътрудниците

ГСУ-ИФ се придържа към съвременните стандарти за етика при публикуването. За да се осигури съобразяване с тези стандарти, от автора се изисква да предостави информация и да идентифицира (като използва ISO-сертифициран PID като ORCID) своите колеги, които са допринесли за изпратения ръкопис. Трите най-често срещани роли на сътрудници са:

1) Писане – Оригинал на статията

Обичайно това е ролята на самия(ите) автор(и).

2) Писане – Рецензиране и редактиране

Тази роля се възлага на колега, който е допринесъл с редактиране, коментари и идеи за ръкописа. За докторантите тази роля обикновено се възлага на техния научен ръководител.

3) Материали

Тази роля обикновено се възлага на колега, който е предоставил на автора(ите) материалите, използвани за написването на оригиналната статия. Тези материали могат да бъдат архивни източници, цифрови копия, хартиени копия, лични колекции и др.

 4) Други роли на сътрудниците

Други роли на сътрудниците могат да бъдат, (а и не само): Концептуализация; Организиране на данни; Формален анализ; Осигуряване на финансиране; Проучвания; Методология; Администриране на проекти; Ресурси; Софтуер; Надзор; Валидиране; Визуализация.

Статии и студии

Публикуват се статии и студии с оригинални идеи, разработки и нови факти, както идискусии, кратки научни съобщения, рецензии на български или на английски език. Тематиката може да обхваща различни периоди от историята на света, на България и Балканите, така също разнообразни по тип проблеми от социалната, политическата и културната история. Материалите могат да бъдат посветени на различни въпроси от архивистиката, културната антропология, археологията, нерешени казуси в гранични изследователски полета между история и етнология, история  и георграфия, философия, езикознание, история и музейно дело, документалистиката и др. Приемат се методически разработки, свързани в нови методи на преподаване по история, етнология, археология, музеология.

Дебюти

Редколегията на ГСУ-ИФ насърчава приема на материали от млади изследователи, главно докторанти и постдокторанти, обучаващи се в Исторически факултет, с доказани новаторски тези и идеи, преминали процедурата по рецензиране. Възможно е материалите да са част от подготвяната или защитена докторска дисертация.

Отзиви

Списанието приема отзиви по повод излезли материали в научния печат, засягащи сферите на история, етнология и културна антропология, археология, архивистика и документалистика, методика на обучението по история. Насърчават се отзиви върху материали, излезли не по-рано от 2020 г. Отзивите могат също да бъдат на български или на английски език, при спазване на изискванията за оформление на публикациите. 

Декларация за поверителност

Редакционната колегия на ГСУ-ИФ се ангажира с отговорното управление на личните данни на всички страни, участващи в издаването на списанието. Защитата на данните е от най-голяма важност за правомерното провеждане на изследователски дейности в рамките на работния процес на списанието, което води до прилагането на фундаментални принципи като отчетност, стойност и прозрачност. Единствените лични данни, използвани в работата на списанието, са имена, имейл адреси, връзки и стандартизирани ISO лични идентификатори (PID), като ORCID, които са публично достъпни на този уебсайт и в самия Годишник. Тези данни се използват единствено за посочените цели на ГСУ-ИФ, а именно публикуването на научно списание, и не се споделят за никакви други цели или с други страни. Тъй като Годишникът е основно издание на СУ „Св. Климент Охридски“, важи политиката за поверителност на университета. Уебсайтът на Годишника не събира данни за проследяване и не предоставя аналитични услуги. Ако има бъдеща заявка за такава услуга от доставчик на услуги за индексиране и резюмиране, Редакционната колегия гарантира, че тя ще бъде с отворен код и ще има самостоятелен хостинг, с известие на първа страница на уебсайта и известия до авторите в бъдещи броеве на списанието. Няма да се използват услуги за проследяване на трети страни извън предвидения обхват на Годишника, като единственото възможно изключение е услуга за показатели за цитиране, ако бъде поискана от доставчиците на услугите за индексиране и резюмиране.

Годишникът на СУ „Св. Климент Охридски”—Исторически факултет се издава в държава-членка на ЕС и поради това отговаря изцяло на Регламент (ЕС) 2016/679 на европейския парламент и на съвета от 27 април 2016 г. относно защитата на физическите лица по отношение на обработване на лични данни и свободното движение на такива данни и отмяна на Директива 95/46/ЕО (Регламент за защита на общи данни).

Ето защо, в съответствие с член 13, параграфи 1 и 2 от Регламента (GDPR), редакцията на списанието информира, че:

  • Администратор на личните данни на всички участващи страни (Редактори/Автори/Рецензенти) е Редакционната колегия, представлявана от главния редактор на ГСУ-ИФ;
  • Личните данни на всички участващи страни ще бъдат обработвани само за целите на извършване на процедурите за преглед и публикуване на списанието по обичаен и прозрачен начин. Това означава, че ако автор/съавтор/рецензент се нуждае от информация за другите лица, участващи в процеса на рецензиране, тази информация ще им бъде предоставена. Що се отнася до публикуването, личните данни ще бъдат обработвани, за да отговарят на изискванията на услугите за рефериране и индексиране. Горните примери ще бъдат извършени само с изричното съгласие на субекта на данните. (GDPR, член 6, параграф 1, точка a);
  • Получателите на личните данни (т.е. имена, имейл адреси, ORCID, връзки) на участващите страни (редактори/автори/рецензенти) са читателите на списанието, други лица, участващи в процеса на публикуване, и потребителите на услугите за резюмиране и индексиране;
  • Тъй като Годишникът събира само данните, необходими за публикуване на академично съдържание, тези данни се съхраняват за неопределено време, тъй като са в основата на самия процес на публикуване;
  • Преди публикуването на даден брой на ГСУ-ИФ, редакторите/авторите/рецензентите си запазват правото да:
    • да поискат от Редакционната колегия, представлявана от главния редактор на ГСУ-ИФ, достъп и коригиране или изтриване на лични данни, отнасящи се до субекта на данните, или ограничаване на обработването им, или възражение срещу обработването им, както и правото на преносимост на данните;
    • Физическите лица имат право да оттеглят своето съгласие по всяко време, без това да засяга законосъобразността на обработката въз основа на съгласието, дадено преди оттеглянето му;
    • да подадат жалба до Длъжностното лице по защита на личните данни на Софийския университет.
  • След публикуването не може да се очаква Редакционната колегия на ГСУ-ИФ да изпълни искане за изтриване на данни, поради техническите ограничения, свързани с такова искане. Например, Редакционната колегия на ГСУ-ИФ не може да отмени отпечатването на текущия том на Годишника, нито може да принуди извличането на онлайн съдържанието от хранилище, което има за цел да защити публикациите с отворен достъп.
  • Предоставянето на лични данни е задължително условие за изпращане на статия, независимо дали субектът е автор, съавтор или рецензент. Ето защо, при неспазване на това изискване, Редакционната колегия ще бъде принудена да откаже разглеждането/публикуването на въпросната статия или рецензия в Годишника на СУ „Св. Климент Охридски” – Исторически факултет.