Интеркултурното образование в музея

българският пример

Автори

  • Мира Маркова Исторически факултет, Софийски университет „Св. Климент Охридски“
  • Елена Витанова Дирекция "Организация и контрол", Министерство на образованието и науката

DOI :

https://doi.org/10.60053/GSU.IF.1.106.329-348

Ключови думи :

културни политики, междукултурно образование, Етнография, исторически музей

Резюме

Чрез образователната си функция Етнографският и Историческият музей в началото на XXI век са призвани да подпомагат процеса на изграждане на нова духовност, основана на толерантност при възприемането на другостта в нейните исторически, конфесионални, социални и културни форми. В тази връзка интеркултурната перспектива в образователните дейности на етнографския и историческия музей е споделена гледна точка, основана на взаимното опознаване, диалога и взаимодействието между културите при запазване на идентичността на всяка от тях. Ролята на тези музеи като част от „националния разказ“ също е много важна, но в контекста на европейската ориентация на България.

В статията са представени акценти от изследване на необходимостта и значението на съвременни интеркултурни образователни програми за етнографските и историческите музеи.

Представени са изводи от функционален анализ на ролята на българските музеи в междукултурния диалог в периода 2012-2020 г. Анализът е извършен чрез метода на качественото изследване.

В този контекст са интерпретирани резултатите от проучване на мнението на музейни специалисти и директори на етнографски и исторически музеи в България за ролята на музея за ефективен междукултурен диалог. Използван е методът на дълбочинното интервю.

Използвани източници

Колева, Ирина. Етнопсихологопедагогически проекции на социокултурната компе­ тентност на учителя. В :Мрежа за интеркултурен диалог и образование България - Турция. Наръчник за преподаватели. София: Формат Вижън, Сдружение „Движе­ ние Предтечи“, 2009.

Колева, Ирина. Етнопсихологически модел на образователното взаимодействие. София: РААБЕ България ЕООД, 2012, с. 65.

Маркова, Мира. Локални традиции в идентичността на малкия български град в края на XX - началото на XXI век (етноложко проучване по примера на Стрелча). В: ГСУ. ИФ, спец. Етнология, 2012, Т. 2, с. 33-58.

Маркова, Мира. Българското традиционно облекло и неговото представяне на пър­ вата руска етнографска изложба. В: Облеклото и езикът. Състав. М. Иванова, М. Димитрова, В. Алексова, Б. Вълчев. София: Университетско издателство „Св. Климент Охридски“, 2020, с. 177-188.

Мишкова, Иглика. Разказът за нацията в етнографските музеи на Балканите (по при­ мери от София, Белград, Загреб и Солен). В: Дебати в музеологията: Музеят отвъд нацията? Състав. Николай Вуков, Светла Казаларска, Иглика Мишкова. София: ИК Гутенберг, 2016, с. 129-158.Национална програма за развитие България 2020 [онлайн]. [Прегледан 19.02.2022]. Достъпно от: https://www.minfin.bg/bg/1394.

Национална програма за развитие България 2030 [онлайн]. [Прегледан 20.02.2022]. Достъпно от: https://www.minfin.bg/bg/1394 .

Национална стратегия за интеграция на ромите в Република България (2012 - 2020) [онлайн]. [Прегледан 19.02.2022]. Достъпно от: https://strategy.bg/ StrategicDocuments/View.aspx?Id=726.

НСИ. Участие на населението на възраст 25–64 години в културни дейности и съби­ тия [онлайн]. [Прегледан 1.02. 2018]. Достъпно от: https://www.nsi.bg

Програма за управление на Правителството на Република България за периода 2017 - 2021 г. [онлайн] [Прегледан 14.03.2022]. Достъпно от: https://www.strategy.bg/ StrategicDocuments/View.aspx?Id=1240

Радева, Мария. Училищното историческо образование в България (1878-1944). Ме- тодико-исторически анализ. София: ИК Гутенберг, 2008.

Радич, Степан. Възродена България. София: Военноиздателски комплекс „Св. Георги Победоносец“, 1993, с. 104.

Ракшиева, Светла. Експозицията - диалог с публиката. В: Виж кой говори. Комуни­ кационни и интерпретационни модели в музея. Състав. Лозинка Пейчева, Свет­ ла Казаларска. София: Академично издателство „Проф. Марин Дринов“, 2014, с. 62-67.

Съвет на Европа. Официален вестник на ЕС. С 169/11, 15 юни 2012. Falk, John H., Dierking, Lynn D. The Museum Experience. Washington, DC: Whalesba, 1992.

Falk, John H., Dierking, Lynn D. Learning from Museums: Visitor Experiences and the Making o f Meaning. Walnut Creek, CA: AltaMira Press, 2000.

Falk, John H., Dierking, Lynn D. Living in a Learning Society: Museums and Free-choice Learning [online], 2007/11/30, pp. 323-339. [Viewed 15.04.2018]. Available from: https://www.researchgate.net/publication/289574904_Living_in_a_Learning_Society_ Museums_and_Free-choice_Learning

Hein, Gericke. The Constructivist Museum. Journal for Education in Museums [online]. 1995, N 16, [Viewed 20.12.2019], pp. 21-23; Group for Education in Museums 1995. [Viewed 25.08.2005]. Available from: http://www.gem.org.uk/pubs/news/hein1995. html

Hein, Gericke. Learning in the Museum (1st ed.). Routledge, 1998. [Viewed 15.04. 2018]. Available from: https://doi.org/10.4324/9780203028322.

Hein, Gericke. The significance of constructivism for museum education. Paper prepared for ICOM/CECA, Israel. 26 October 1991.

Koleva, Irina. Etnopsihologopedagogicheski proektsii na sotsiokulturnata kompe­ tentnost na uchitelya. V :Mrezha za interkulturen dialog i obrazovanie Bulgaria - Turtsia. Narachnik za prepodavateli. Sofia: Format Vizhan, Sdruzhenie „Dvizhe­ nie Predtechi“, 2009.

Koleva, Irina. Etnopsihologicheski model na obrazovatelnoto vzaimodeystvie. Sofia: RAABE Bulgaria EOOD, 2012, s. 65.

Markova, Mira. Lokalni traditsii v identichnostta na malkia balgarski grad v kraya na XX - nachaloto na XXI vek (etnolozhko prouchvane po primera na Strelcha). V: GSU. IF, spets. Etnologia, 2012, T. 2, s. 33-58.

Markova, Mira. Balgarskoto traditsionno obleklo i negovoto predstavyane na par­ vata ruska etnografska izlozhba. V: Oblekloto i ezikat. Sastav. M. Ivanova, M. Dimitrova, V. Aleksova, B. Valchev. Sofia: Universitetsko izdatelstvo „Sv. Kliment Ohridski“, 2020, s. 177-188.

Mishkova, Iglika. Razkazat za natsiyata v etnografskite muzei na Balkanite (po pri­ meri ot Sofia, Belgrad, Zagreb i Solen). V: Debati v muzeologiyata: Muzeyat otvad natsiyata? Sastav. Nikolay Vukov, Svetla Kazalarska, Iglika Mishkova. Sofia: IK Gutenberg, 2016, s. 129-158.Natsionalna programa za razvitie Bulgaria 2020 [onlayn]. [Pregledan 19.02.2022]. Dostapno ot: https://www.minfin.bg/bg/1394.

Natsionalna programa za razvitie Bulgaria 2030 [onlayn]. [Pregledan 20.02.2022]. Dostapno ot: https://www.minfin.bg/bg/1394 .

Natsionalna strategia za integratsia na romite v Republika Bulgaria (2012 - 2020) [onlayn]. [Pregledan 19.02.2022]. Dostapno ot: https://strategy.bg/ StrategicDocuments/View.aspx?Id=726.

NSI. Uchastie na naselenieto na vazrast 25–64 godini v kulturni deynosti i sabi­ tia [onlayn]. [Pregledan 1.02. 2018]. Dostapno ot: https://www.nsi.bg

Programa za upravlenie na Pravitelstvoto na Republika Bulgaria za perioda 2017 - 2021 g. [onlayn] [Pregledan 14.03.2022]. Dostapno ot: https://www.strategy.bg/ StrategicDocuments/View.aspx?Id=1240

Radeva, Maria. Uchilishtnoto istorichesko obrazovanie v Bulgaria (1878-1944). Me- todiko-istoricheski analiz. Sofia: IK Gutenberg, 2008.

Radich, Stepan. Vazrodena Bulgaria. Sofia: Voennoizdatelski kompleks „Sv. Georgi Pobedonosets“, 1993, s. 104.

Rakshieva, Svetla. Ekspozitsiyata - dialog s publikata. V: Vizh koy govori. Komuni­ katsionni i interpretatsionni modeli v muzeya. Sastav. Lozinka Peycheva, Svet­ la Kazalarska. Sofia: Akademichno izdatelstvo „Prof. Marin Drinov“, 2014, s. 62-67.

Savet na Evropa. Ofitsialen vestnik na ES. S 169/11, 15 yuni 2012. Falk, John H., Dierking, Lynn D. The Museum Experience. Washington, DC: Whalesba, 1992.

Falk, John H., Dierking, Lynn D. Learning from Museums: Visitor Experiences and the Making o f Meaning. Walnut Creek, CA: AltaMira Press, 2000.

Falk, John H., Dierking, Lynn D. Living in a Learning Society: Museums and Free-choice Learning [online], 2007/11/30, pp. 323-339. [Viewed 15.04.2018]. Available from: https://www.researchgate.net/publication/289574904_Living_in_a_Learning_Society_ Museums_and_Free-choice_Learning

Hein, Gericke. The Constructivist Museum. Journal for Education in Museums [online]. 1995, N 16, [Viewed 20.12.2019], pp. 21-23; Group for Education in Museums 1995. [Viewed 25.08.2005]. Available from: http://www.gem.org.uk/pubs/news/hein1995. html

Hein, Gericke. Learning in the Museum (1st ed.). Routledge, 1998. [Viewed 15.04. 2018]. Available from: https://doi.org/10.4324/9780203028322.

Hein, Gericke. The significance of constructivism for museum education. Paper prepared for ICOM/CECA, Israel. 26 October 1991.

Файлове за сваляне

Публикуван

21.12.2023

Как да цитирате

Маркова, М., & Витанова, Е. (2023). Интеркултурното образование в музея: българският пример. ГСУ-ИФ, 106(1), 329–348. https://doi.org/10.60053/GSU.IF.1.106.329-348